lavka.pl | konsultacje, porady i terapie

konsultacje, porady i terapie psychologiczne, porady dietetyczne

jesteś tutaj: strona głównajakość życia, indywidualny rozwój osobowościtechniki radzenia sobie ze stresem

jakość życia, indywidualny rozwój osobowości

techniki radzenia sobie ze stresem

Bóle szyi i karku, ciągłe napięcie, nerwowość, ogólne osłabienie i brak energii. Być może są to pierwsze objawy stresu. W ostatnim czasie tempo życia znacznie wzrosło, a zwiększone wymagania i brak czasu powoduje, że niezbędna stała się znajomość odpowiedniego reagowania na pojawiający się stres.

Stres jest naturalną reakcją organizmu. Umożliwia podjęcie natychmiastowego działania w reakcji na napotkaną sytuację. Stres umiarkowany zwiększa możliwości radzenia sobie z wymaganiami adaptacyjnymi otoczenia, dzięki czemu umożliwia rozwój psychiczny (Banach). Sprawia, że nasze życie nie jest monotonne, pozwala nam przezwyciężać trudności i jest naszym sprzymierzeńcem w codziennym życiu. Większość badań na temat stresu dotyczy jednak jego negatywnego wpływu na zdrowie i jakość życia.


Zgodnie z definicją Strelaua (Strelau Doliński,2008), stresem można nazwać brak równowagi pomiędzy wymaganiami stawianymi danej osobie a jej indywidualnymi możliwościami poradzenia sobie z nią. Psycholodzy rozróżniają stres w zależności od skutków oddziaływania na człowieka na pozytywny i negatywny (Wikipedia). Stres pozytywny tzw. eustres wzmacnia jednostkę, pozwala jej się rozwijać. Stres negatywny tzw. dystres działa wyniszczająco.


Szkodliwe działanie stresu pojawia się w sytuacjach przekraczających indywidualne możliwości adaptacyjne jednostki. Twórca pojęcia „stres” Hans Hugon Selye (1969) w swojej teorii stresu opisał tę sytuację jako fazę wyczerpania. Stałe pobudzenie całego organizmu (przewlekły stres) prowadzi do wyczerpania zasobów odpornościowych, co może prowadzić do chorób psychosomatycznych. W szczególnych wypadkach prowadzi nawet do śmierci.


W swoim życiu spotykamy często wydarzenia, które w znaczący sposób wpływają na jakość naszego życia. Psycholodzy Thomas Holmes i Richard Rahe stworzyli listę 43 wydarzeń życiowych uszeregowanych pod kątem siły ujemnego oddziaływania na jednostkę. Śmierć współmałżonka to 100 pkt., rozwód 73, ślub 50, utrata pracy 47, święta 12 pkt. Osoba poddana długotrwałemu stresowi ma większą szansę na zapadnięcie na poważną chorobę. Zgodnie z powyższym założeniem suma wydarzeń stresogennych może w istotny sposób wpłynąć na zdrowie fizyczny i psychiczne osoby.

150 - 199 jednostek stresu = 37% szansa choroby w ciągu kolejnych 2 lat
200 - 299 jednostek stresu = 51% szansa choroby w ciągu kolejnych 2 lat
ponad 300 jednostek stresu = 79% szansa choroby w ciągu kolejnych 2 lat


Czy to stres?

Ciągłe obawy i niepokój towarzyszący nam każdego dnia mogą prowadzić do wielu zaburzeń funkcjonowania psychosomatycznego i w znacznym stopniu wpływać na jakość naszego życia. Nie ma wątpliwości, że obniżenie odporności organizmu na skutek stresu jest przyczyną częstszego występowania chorób zakaźnych jak: przeziębienia, grypa, opryszczka (Goleman,1997). U małżonków z eksperymentu opisanego przez Golemana (1997) zapisujących przez 3 miesiące wszystkie przygnębiające wydarzenia (takie jak kłótnie, problemy w pracy) stwierdzono, że po 3 – 4 dniach od stresującej sytuacji pojawiały się objawy przeziębienia albo infekcje górnych dróg oddechowych. Jest to dowód jak bardzo jesteśmy wystawieni na działanie różnego rodzaju stresorów oraz jak istotna jest znajomość swoich predyspozycji i umiejętne radzenie sobie ze stresem w oparciu o wiedzę na ten temat. Dzięki badaniom wyodrębniono najczęściej pojawiające się symptomy związane ze stresem.

Są to:
• pobudzenie emocjonalne
• wzrost ciśnienia krwi,
• przyspieszenie akcji serca,
• ból głowy,
• ból brzucha,
• przyśpieszenie oddechu,
• suchość w ustach,
• “gęsia skórka”,
• wzrost stężenia cukru we krwi.

Negatywne skutki stresu:
Jak już powiedziano wcześniej stres jest przyczyną zaburzeń o charakterze psychosomatycznym. Do najczęściej diagnozowanych zaburzeń wynikającej zalicza się (Goleman,1997):
- zaburzenia lękowe, depresyjne
- w skrajnych przypadkach rozwój PTSD (zespół stresu pourazowego)
- zaburzenia osobowości.

Ponad to stres przyczynia się do:
- obniżenia odporności organizmu
- zwiększenia podatności na zakażanie wirusowe
- choroby serca w tym:
- spotęgowanie procesu odkładania się blaszek miażdżycowych, prowadzące do arteriosklerozy i nadkrzepliwości powodującej zawał mięśnia sercowego,
- nadciśnienie tętnicze
- przyśpieszanie początku cukrzycy typu I i rozwoju cukrzycy typu II
- u astmatyków pogorszenie się stanu, ataki
- owrzodzenie układu trawiennego
- bezsenność
- zaburzenia miesiączkowania u kobiet i zaburzenia potencji u mężczyzn
- dla mózgu długofalowe skutki stresu to upośledzenie pamięci.



Radzenie sobie ze stresem

Radzenie sobie ze stresem jest jedną z najważniejszych umiejętności współczesnego człowieka. Ludzie szukają sposobów rozładowania napięcia i rozluźnienia. Istnieją zdrowe i naturalne sposoby radzenia sobie ze stresem. Można do nich zaliczyć umiejętność właściwego odpoczynku, uprawianie sportu, udane życie seksualne, właściwa dieta (Leciejewska – Nosal). Jeśli symptomy stresu przejawiają się w postaci zaburzeń snu, zaburzeń odżywiania się, stanów depresyjnych, lęków, itp. należy skorzystać z pomocy specjalistycznej: lekarza psychiatry, psychologa, psychoterapeuty. Najprostszym, ale jednocześnie zgubnym sposobem radzenia sobie ze stresem jest palenie papierosów, picie alkoholu, narkotyki. Niebezpieczeństwo używania ich tkwi w możliwości osiągnięcia krótkotrwałej poprawy swego stanu fizycznego i psychicznego. Jednak ostatecznie są to substancje uzależniające i zubażające nasze życie emocjonalne, czego konsekwencją może być pogłębienie symptomów stresu oraz zaburzenia relacji z innymi ludźmi.

Jak sam możesz sobie pomóc?
1. Uprawiaj sport, to rozładowuje nagromadzone emocje. Możesz także pozbyć się ich nadmiaru poprzez spacer, gimnastykę, gry towarzyskie (planszowe, karciane)
2. Zajmij się swoją pasją lub czymś, co sprawia Ci przyjemność.
3. Medytuj.
4. Śmiej się! Śmiech burzy napięcie, rozjaśnia Twoją twarz, rozluźnia mięśnie, przywraca obiektywizm i ożywia nadzieję.
5. Nie zaniedbuj życia intymnego. To ważny sposób łagodzenia napięć.
6. Zdrowo się odżywiaj. Dbaj o siebie. To wpływa na samopoczucie i dodaje sił.
7. Umiejętnie zarządzaj swoim czasem.
8. Unikaj hałasu.
9. Nie bierz za dużo spraw na swoje barki.
10. Czytaj poradniki napisane przez profesjonalistów.
11. Sprawdź, co wywołuje Twój stres. Im lepiej to rozpoznasz tym lepiej będziesz sobie z nim radził/a.
12. Znajdź czas na relaks. Nie mieszaj tego czasu z innymi zajęciami.
13. Pozytywne myślenie ma ogromną siłę.
14. Naucz się mówić "nie".


Osoby, dla których dobre zdrowie i samopoczucie mają istotną wartość mogą wybierać z szerokiej gamy treningów psychologicznych, czy też warsztatów, gdzie będą mogły nabyć cenne umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz zdobyć wiedzę na temat różnych sposobów i technik relaksacyjnych.


W Centrum możecie Państwo otrzymać pomoc z zakresu znajomości technik i sposobów radzenia sobie ze stresem zarówno pozytywnym i negatywnym. Oferujemy wsparcie psychologiczne osób pozostającym pod wpływem długotrwałego stresu oraz szkolenie z zakresu wzmacniania psychologicznych sposobów radzenia sobie z nim.


Bibliografia:
1. Goleman D.(1997): Inteligencja emocjonalna. Wydawnictwo Media Rodzina of Poznań.

2. Grzesiuk L.(2006). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik Akademicki. Wydawnictwo: Eneteia.

3. Selye H.(1969). Stres Życia. PWN, Warszawa.

4.Strelau J, Doliski D.(2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk

5. Banach M.: Czym jest stres i jak sobie z nim radzić. Źródło internetowe: http://www.medserwis.pl/?p=4097,55,10

6. Leciejewska-Nosal A.: Stres – sojusznik czy wróg? Źródło internetowe: http://www.medserwis.pl/?p=4097,71,10

7. Wikipedia: Stres.
Źródło internetowe: http://pl.wikipedia.org/wiki/Stres

serwis